20150625 Vidin-Kozloduy

25 juni 2015 - Kozloduy, Bulgarije

Rit 100 km, hoogtemeters 847 m

Door het Bulgaarse heuvelland rijden we parallel met de Donau verder het land in door bossen, velden, zonnebloemen…

Gorni Tsibar   Lom

Kozloduy   Botevo

Onze dagafstand wordt bepaald door de plaatsen waar er logement is.

In Kozloduy is er een 3-sterrenhotel (Bulgaarse 3 sterren wel te verstaan) maar… we mogen er niet logeren want de “hotel policy” is dat ze geen fietsers aanvaarden omdat de fiets niet binnen kan staan. (en er was een ruime lobby met plaats genoeg voor den Blackie en het is nu niet dat onze Blackie blaft)

Situatieschets: we staan in het armste land van de EU in het “hol” van Pluto met 1 hotel, (en niet om denigrerend te doen, maar ze rijden nog met paard en kar in de straat); de volgende stad met overnachting is op 35 km en ….we zijn niet goed genoeg om daar te slapen! Die Bulgaarse “pretten” beginnen licht tegen te steken.

Maar niet getreurd, zegt de receptioniste, 50 meter verder is er een guesthouse, ideaal voor ons (lees bende fietsende armoezaaiers)

Wij naar het guesthouse, de buren bellen de eigenaar, en ja hoor, nette kamer met terras, Wi-Fi en badkamer: ideaal voor mensen als ons. Den Blackie mag mee achter tralies met de hond van het huis.

(spijtig dat die guesthouses in geen enkele lijst, site of brochure staan, dit zou voor fietsers toch gemakkelijker zijn om onderdak te vinden, we hebben een lijst van alle logeerplaatsen langs de Donau maar deze was niet vermeld)

De eigenaar brengt ons zelfs naar een lekker restaurant ´s avonds met zijn auto, hij stelde eerst het restaurant van dat hotel voor (niet dat we daar nog een Bulgaarse lev wilden uitgeven), maar dan zei hij zelf dat we daar niet binnen mochten omdat Dirk geen lange broek aan had (het is gewoon lachwekkend als je dan de omgeving ziet.)

Na het eten gaan we naar de Lidl (die heb je echt in elk land) om onze voedselvoorraad bij te werken, en wat ingrediënten voor een kamerfuifken (lees alcohol en chocolade), want in dit modieuze en trendy gehucht waren de culturele activiteiten niet echt ontwikkeld.