20150701 Cernavoda- Mamaia-Sat

1 juli 2015 - Mamaia-Sat, Roemenië

Rit 86 km hoogtemeters 372 m

We zijn er bijna, maar toch niet helemaal.

De Zwarte Zee (die helemaal niet zwart ziet) hebben we bereikt, nu nog enkel naar de Donaumonding fietsen.

Mamaia-Sat  Mamaia-Sat, (Blankenberge x 2)

Dus even gewikipedia-t (en dan volgt nu een volstrekt oninteressante uitleg)

Kara betekent ''zwart'' en ''noord'' in de Turkse talen. Nomadische volkeren geven geografische objecten meestal een naam aan de hand van hun ligging ten opzichte van hun rijk. Tevens heeft Kara (zwart) een bijkomende betekenis van onherbergzaamheid. Naast de ligging zijn dus ook de slechte weersomstandigheden de aanleiding voor de Turkse naam '''Kara Deniz''', waaraan de in de meeste moderne talen gangbare naam "Zwarte Zee" is afgeleid.

De rit van vandaag: door zolang in eenzaamheid te fietsen, waren we ver vergeten hoe massatoerisme eruit ziet: in Roemenië is dat de stranden van Constanta. Pff, best te mijden, het is zowat een combinatie van Benidorm en Blankenberge.

Er is een 20km lange strook land met aan de ene zijde de Zwarte Zee en aan de andere zijde een meer, om zeker alle drukte te vermijden, logeren we op de laatste km van de strip.