20150703 Enisala-Tulcea

3 juli 2015 - Tulcea, Roemenië

Rit 39 km hoogtemeters 304 m

Municipiul Tulcea

Juich en Jubel: mission accomplished: we zijn er helemaal: Tulcea! En dit na een ritje van 3240km met 18508 hoogtemeters.

Voor iedereen die nu zit te wachten op een foto van de Donau die uitmondt in de Zwarte Zee, zo simpel is het niet.

Dichtbij Tulcea vertakt de Donau zich in drie riviertakken alvorens de rivier in de zee uitmondt: de Chilia-arm (grens met Ukraine, 100km), de gekanaliseerde Sulina-arm (70km) en de Sfântu Gheorghe-arm. Deze zijn door vele nevenrivieren en nevenkanalen met elkaar verbonden, wat dus aanleiding geeft tot de Donaudelta.

De Donaudelta is met een oppervlakte van 3446 km² de op één na grootste rivierdelta van Europa, na de Wolgadelta, en als natuurgebied onderdeel van de UNESCO-Werelderfgoedlijst. De delta bevindt zich grotendeels in Roemenië. Een veel kleiner deel ligt in Oekraïne.De delta bestaat uit een gebied met veel riet, moerassen en bossen, die tijdens de lente en de herfst overstromen. Elk jaar wordt de delta 40 meter breder, als gevolg van het alluviaal dat door de Donau langs de rivier wordt gedeponeerd. Dit maakt de delta uiterst dynamisch.

De Donaudelta herbergt met zijn talrijke meren en moerassen meer dan 1200 verschillende planten, 300 soorten vogels evenals 45 soorten zoetwatervissen. Ongeveer 2733 km² natuurgebied wordt beschermd.

Het gebied is de plaats waar miljoenen vogels van over de hele wereld (Europa, Azië, Afrika en de Middellandse Zee) naartoe komen om hun eieren te leggen.

Om een lang verhaal kort te maken : we gaan drie dagen in de delta verblijven om te zien wat er van de kwestie is (vlakbij Sulina, want Oekraine lijkt ons toch geen goed idee). Wijzelf en Blackie gaan met de boot naar Crisan,(geen fietspad in de delta)  en  we komen voor de laatste keer terug met hopelijk wat mooie vogelfoto´s en uitgeruste benen.