20150626 Kozloduy-Corabia

26 juni 2015 - Corabia, Roemenië

Rit 88 km, hoogtemeters 376 m

Voilà, even de grens overgestoken en we zijn in Roemenië.

Neen, niet omdat we rancuneus zijn maar om praktische redenen: de eerste overnachting in Roemenië was op 80 km, en aan Bulgaarse zijde 135 km. Bovendien hadden we vanuit de Bulgaarse heuvels gezien dat de Roemeense kant vlak is.

Met de ferry naar de overzijde, want dit hebben we ook al geleerd: bruggen over de Donau zijn heel schaars.

Oryahovo   Oryahovo

In Roemenië hebben ze duidelijk nog nooit een tandem gezien, gedurende de gehele rit wordt er van overal naar ons gezwaaid, geroepen, het is net een blije intrede. Tandemtrapster 2 – verantwoordelijk voor de public relations- heeft de ganse tijd naar iedereen gewuifd.

In het straatbeeld zijn hier nog enorm veel paard en kar als vervoermiddel, en ook zigeuners met huifkarren met gans hun huishouden; een tandem veroorzaakt bij iedereen een lach (het kan ook aan ons liggen natuurlijk)

De praktische zaken verlopen in Roemenië ook heel vlot: er zijn meer banken (na 5 km al Roemeens lei bemachtigd), meer winkeltjes.

Een middagrestaurant vinden we niet direct, maar het is dan picknick met onze Lidl voedselvoorraad.

Potelu

Ons hotel-met plaats voor tandem-heeft aan de ene zijde fantastisch Donau uitzicht (en aan de andere zijde op 10 meter een gigantische fabriek)

Corabia  Corabia