20150623 Golubinje-Negotin

23 juni 2015 - Negotin, Servië

Rit 111 km, hoogtemeters 837 m

We zetten onze tocht verder door het spectaculaire landschap tot aan de stuwdam voorbij Tekija.

Текија   Текија

We proberen dicht bij de stuwdam te rijden voor wat mooie foto´s maar we worden al direct weggefloten door een of andere militair

Na de stuwdam is het spektakel voorbij, en fietsen we door het bergachtige binnenland naar Negotin.

Dit is onze laatste overnachting in Servië, dus tijd voor de conclusies.

Wat betreft het fietsen: de route was volledig en consequent goed aangeduid, niet enkel de Eurovelo6 route, maar steeds met de naam en afstand van de volgende stad. We hebben meestal op de gewone baan gereden, maar behalve rond Novi Sad en Belgrado, was dit rustig rijden.

Servië is een prachtig land, maar toeristisch gezien niet echt ontwikkeld (behalve Novi Sad en Belgrado), hotels zijn nauwelijks te vinden en de meeste logies zijn kamers bij particulieren, vrij elementair maar soit, bovendien is hun talenkennis vrij beperkt (dus geen Engels of Duits).

Droogkasten bestaan hier niet want alle handdoeken zijn als schuurpapier (daarmee zijn we volledig “gepeeld”).

Over de Balkanoorlog hebben we het nooit gehad, aangezien België NATO-lid is, en wij dus 20 jaar geleden Servië gebombardeerd hebben (kwestie van onze populariteit niet naar een dieptepunt te brengen), maar of dit nog speelt of niet, zouden we niet kunnen zeggen.

En het belangrijkste: in Servië is de Donau tenminste blauw.

1. Paulvananndh:
    24 juni 2015
    inderdaad prachtige foto's. en zonnetje! dat lijkt op genieten..