20150622 Veliko Gradiste-Golubinje

22 juni 2015 - Golubinje, Servië

Rit 97 km, hoogtemeters 607 m

Na regen komt er inderdaad zonneschijn!

We zijn onderweg naar de “IJzeren Poort” en komen in een gebied vol met “gorges” (kloven) en canyons. Op het smalste punt van de Donau is deze 150 m breed en 90m diep. Het aangrenzend gebied is natuurgebied met bruine beren, lynxen, otters, arenden, wolven,…

Aan de overzijde van de Donau ligt Roemenië.

Wij hebben op deze reis al veel moois gezien maar dit is echt uitzonderlijk.

Veliko Gradiste     Голубац

Golubac     Голубиње

Het is ook de dag van de aangename ontmoetingen: we ontmoeten wat fietsers in de tegengestelde richting, en dan is het altijd interessant tips uit te wisselen.

We hebben lunch in een pension, waar de (bejaarde) vrouw (zonder tanden) van het huis direct een maaltijd klaarmaakt vooraleer we iets kunnen bestellen. Soep, puree, groentjes en vlees, homecooked.

Dobra

Na 80 km zijn we in een dorpje met een toeristische dienst: zij bevelen ons een kamer 15 km verder aan. Als we arriveren, vragen we de weg aan iemand die de haag aan het snoeien is: we waren al geseind en die wist al naar waar we gingen.

Ons etablissement kijkt uit over de Donau, bovendien is er een prachtig terras aan de Donau, de eigenaar kookt een lekkere maaltijd, het leven in Servië kan toch mooi zijn.

Golubinje wasdag    Golubinje

Golubinje

De fotograaf is vandaag in extase: dus best foto´s in het corresponderende album bekijken