20150621 Belgrado-Veliko Gradiste

21 juni 2015 - Veliko Gradiste, Servië

Rit 110 km, hoogtemeters 1069 m

Vandaag starten we ons laatste (en langste) boekje: deel 5. Dit deel van de Donauroute is het minst ontwikkeld, dus moeten we wat beginnen opletten met logeerplaatsen (omdat we geen tent meehebben)

We beslissen om even af te wijken van de Donauroute omdat we anders weer een ferry moeten nemen. In Oostenrijk zijn die ferry’s geen probleem (varen constant over en weer), maar hier in Servië is er een ferry elke drie uur, dus met de fiets is dat moeilijk plannen.

Onze vorige ferry hadden we veel geluk, we dachten dat er een brug was, en toen we rond 18h00 arriveerden, stonden ze naar ons te zwaaien om ons te haasten.(maar dat lukt geen 2 keer)

Het is gelukkig zondag, dus we rijden Belgrado rustig uit. Het eerste deel van de rit is vrij mooi.

Beograd,    Smederevo

Zaklopača

Na de middag verandert het weer, en het is net zoals in een stripverhaal: de wolk blijft boven ons hoofd hangen! Na drie kwartier schuilen, beslissen we toch door te rijden in de gietende regen, plezant is anders (het was nog 11 graden).

Ons logement is ook armoe troef, maar gelukkig lekker restaurant gevonden. Wegens grote honger (geen middagrestaurant) nemen we vissoep en een mixed grill: dat blijkt per persoon 500 g vlees. We zijn wel grote eters, maar zelfs voor ons was het iets te veel.