20150617 Mohacs-Aljmas

17 juni 2015 - Aljmaš, Kroatië

Rit 109 km, hoogtemeters 539 m

Het is onwaarschijnlijk hoe alles kan veranderen door een landsgrens: van het gezellige, vol terrasjes, iedereen ijsjes etende Hongarije naar de vervallen tristesse van Kroatië.

Kroatië is duidelijk geen lid van Schengen want we werden voor de 1ste maal gecontroleerd aan de grens (meestal hebben we niet door dat we in een ander land zijn).

Draž

We zijn niet zo ver van Vukovar, het ergst getroffen in de Balkanoorlog. Niet dat we al iets van de oorlog gezien hebben, maar de dorpjes zijn grauw en onverzorgd. Volgens onze gastheer heerst er ook een grote werkloosheid in de streek, en is alles de schuld van de Serviërs (de familie was tijdens de oorlog 5 jaar gevlucht en al die tijd leefde een Servische familie in hun huis)

Toerist uithangen in Osjiek (niet dat er iets te zien was)

Osijek  Osijek

We gaan eten in een simpel restaurant waar we verse (Donau)vissoep krijgen, meer moet dat niet zijn voor ons.

Aljmaš vissoep op een houtvuur