20150618 Aljmas-Novi Sad

18 juni 2015 - Novi Sad, Servië

Rit 120 km, hoogtemeters 694 m

Tweede en laatste dag in Kroatië: via Vukovar door glooiende wijngaarden en maisvelden naar de grens met Servië. Vukovar is heel leuk, bijna volledig nieuw gebouwd na de oorlog, enkel de kapotgeschoten watertoren hebben ze laten staan.

Vukovar, De onbreekbare watertoren symbool van de Balkan oorlog     Vukovar, veel nieuwbouw

De rit is ook heel mooi, we worden bijna enthousiast en besluiten te lunchen in Ilok net voor de grens.

Ilok, de grens tussen Kroatië en Servie    Ilok

Het is weer van dat: niets te vinden, dus rijden we de Donau en de grens over naar Servië, en we zijn in Backa Palanka, het is niet te geloven maar hier weer veel volk op straat, terrasjes, ambiance.

Conclusies van Kroatië: we zullen voor een keer geen besluiten trekken wegens maar 150 km door het land gereisd, maar dat gedeelte van Kroatië is duidelijk het aantrekkelijkste niet.

De Donau route is volledig aangeduid in Kroatië en gaat hoofdzakelijk over verkeersarme straten, het concept fietspad is hier niet echt doorgedrongen.

´s Avonds zijn in Novi Sad waar er een wijnfestival is: de stad mooi verlicht, veel volk, alle terrassen stampvol…ergens hebben we toch de indruk dat de oorlog in Servië beter verteerd is.

Novi Sad