20150616 Dunapataj-Mohacs

16 juni 2015 - Mohács, Hongarije

Rit 112 km, hoogtemeters 309 m

We zijn volledig mentaal voorbereid op een nieuwe dag ellende, maar wij rijden bijna de gehele tijd op goede banen (en ongeveer 60% op spiksplinternieuwe fietspaden). De Hongaren zijn duidelijk goed bezig aan hun Donaupad!

Foktő

Na de lunchstop in Baja, is er weer een technisch probleempje: tijdens het rijden breekt tandemtrapper 1 zijn zadel af, de stukken vliegen in het rond. Uiteindelijk vinden we alle onderdelen terug en blijkt de bout gebroken. We hebben bijna een volledige reservefiets in onze tas, maar wel zo geen bout.

Szeremle, zonder zadel

Dus zonder zadel teruggefietst naar Baja, waar een paar Hongaren ons helpen met een voorlopige bout. We hebben dan nog een fietswinkel en wat ijzerwinkels afgetsjold voor een M8-imbus-bout, maar ze hebben hier enkel 6-kant. Morgen een nieuwe poging.

Het is onze laatste dag in Hongarije, dus tijd voor de conclusies.

We zullen het niet meer over slechte fietspaden hebben, maar wij vonden Hongarije een heel leuk en heel gemakkelijk land om door te reizen, op regelmatige afstanden dorpjes met logies, eten en drinken. Het prijsniveau is ongeveer de helft van Oostenrijk

We hebben altijd in een leuk pension geslapen en zijn altijd heel vriendelijk ontvangen.

Dunapataj B&B

Het eerste deel t.e.m. Boedapest was het interessants, de rest was kilometers door de eindeloze vlaktes (wel mooi maar eentonig)

Dunafalva    Érsekcsanád