20150609 Spitz-Klosterneuburg

9 juni 2015 - Klosterneuburg, Oostenrijk

Rit 88 km, hoogtemeters 317 m

Voilà, de eerste 1000km zijn een feit (let vooral niet op het aantal km op het kaartje van de blog, want dit is in vogelvlucht).

We zien dit ook aan de borden langs de Donau, nog 1942 te gaan (de Donau is de enige rivier waar  de nul aan de monding ligt, en dus optelt naar de bron).

Heel bemoedigend is die 1942 restkilometers nu ook niet, maar soit, het mindert toch.

Het eerste deel rijden we tussen de wijngaarden, en we eindigen in een overwegend vlak gebied bij Wenen.

Enige sfeerbeelden

Spitz   Spitz

Mautern an der Donau  Mautern an der Donau

Voor de verandering rijden we weeral lek, dit is steeds als we overgaan naar supersonische snelheid, waarschijnlijk is die binnenband niet bestemd tegen hoge g-krachten. Weeral naar de fietswinkel voor nieuwe buitenband en velglinten, als we zo verder doen komen we met een nieuwe fiets thuis.

( we hebben gelukkig de beste fietsmechanieker van de streek tot onze dienst, allez volgens de prijs toch)

pech onderweg weeral

Het is onze laatste nacht in Oostenrijk (in het romantische hotel Schrannenhof in Klosterneuburg)

Klosterneuburg

Tijd voor een balans :

In Oostenrijk is het volledige Donaupad aan beide oevers bewegwijzerd EN geasfalteerd (in Duitsland is voorbeeld meer dan de helft gravel). Alhoewel de Donau centraal staat, wisselt het landschap voortdurend, de wegen zijn vlak en de wind zit meestal goed. Alles staat dan ook in het teken van de fietsen, er zijn massa´s pensions, gasthofen, hotels, restaurants en in de juli-augustus zal het hier vermoedelijk heel druk zijn.

Een nadeel van Oostenrijk is dat de porties van de maaltijden veel kleiner zijn, maar de prijs wel dezelfde, ook de logies zijn duurder.

Maar genoeg ge-Oostenrijkt, morgen een nieuw land, maar het zal waarschijnlijk in geen enkel volgend land zo gemakkelijk  reizen zijn als hier.

1. Paulvananndh:
    15 juni 2015
    fijn te zien dat jullie het goed hebben! net jullie kaart bekeken.. 't is wel wat, amai. gelukkig laat Dirk af en toe een tube af, zodat jullie wat op rust kunnen komen hé.
    gaan jullie nu door Roemenië ? einddatum voorzien voor de reis?

vele groetjes,

paulvananndh